En förändringarnas tid - en matrevolution - och att bry sig om de man tycker om

Jag tror att vi är med om en revolution just nu, en matrevolution. Nu när nyhet efter nyhet handlar om det farliga sockret som ger hjärt- och kärlsjukdomar, cancer som sprids över världen osv.
fler och fler studier pekar mot att socker är farligt för kroppen.
 
Allt det där vet jag ju redan, då jag redan insett vad det kan göra med kroppen, vetemjöl och socker -  det vita giftet.
 
Det är sockret som föder cancertumörerna och som gör att de växer och kan frodas och sprida sig.
Utan socker ingen cancer.
 
Men att försöka ta bort fikabröd och kakor är ju som att svära i kyrkan, fikabröd och kakor och godis är ju heligt för oss svenskar, men det är ju också det som föder sjukdomar.
Det är bara så att folk är blinda och inte ser klart, för de kan inte tro att det är det som är farligt.
 
Om kroppen och hjärnan suktar och längtar efter socker, ja då kan det ju inte vara dåligt för oss. - detta kallas sockerberoende, och socker triggar igång samma belönings- och beroendecentrum som alkohol, tobak och droger.
 
Det socker som hjärnan behöver i form av glukos, kan det producera själv utifrån den mat vi får i oss. Och äter man en kost baserad på fett så drar kroppen igång den energikrävande procesen som kallas glukoneogenesen, som bildar glukos (druvsocker) från fett.
 
Jag bryr mig om alla de som betyder mycket för mig i livet, och jag vill att de ska må bra. Därför försöker jag förmedla vad jag vet angående kost och vad som är bra för kroppen, samt vad som är mindre bra. Jag gör det av omtanke, för jag vill att de ska vara friska länge.
Men jag har börjat inse att jag inte kan rädda alla och bry mig om alla, utan att jag främst kan se till så att jag mår bra av hur jag lever och hur jag äter.
Eftersom männsikor bara vill fortsätta äta det de tycker är gott, och inte avstå från "godsaker" (sötsaker) . 
 
Jag tror att om 5-10 år så kommer man undra varför alla åt fettsnålt och sötade saker, varför godis och fikabröd var en så stor del av människors liv. Jag tror att det om 5-10 år kommer ske en förändring i matväg, vad man kommer äta och hur synen på vad som är bra mat kommer att ha förändrats. 
 
Jag skulle önska att socker blev en lyxvara igen, att socker och godis blev reglerade på samma sätt som alkohol och tobak är. att det skulle klassas som en drog. För människor i dagens samhälle kan inte göra det valet som krävs. Vi är för vana vid att alltid ha det tillgängligt.
 
Önskar fler kunde se hur skadligt socker är och hur beroendeframkallande det är.
 
En lönskan om en bättre värld, där det inte ses som konstigt att man inte tar en bit kaka eller bulle, där det inte serveras kakor och bullar till fikat. när folk inser att de äter sig sjuka, föder cancern och dör.
 
Livet är för att levas, se då till att leva bra, äta bra och må bra. Se till att förebygga sjukdomar, så man sklipper behandla dom när de väl brutit ut.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0