Vikten av vila när man tränar hårt - samt tjusningen med att träna

Denna vecka har jag tränat BodyPump på söndagen (ja mina veckor, eller iaf mina träningsveckor =P börjar med söndagar!), LesMills spinningpass - RPM på måndagen och LesMills HIIT med fokus på hopp och spänst, GRIT Plyo på tisdagen. Blir även BodyPump på torsdag och fredag.
 
Jag vet, är en sucker för LesMills träningspass - de passar mig helt enkelt, även om jag kör Kettlebells a la Func Gym ibland också ;-)
 
Efter Plyo passet i tisdags så var kroppen sjukt seg och trött, gick i 10% långsammare takt hem än vad jag brukar, och den sträcka som jag brukar gå och som normalt tar 20-25 minuter, tog säkert 30-35 minuter. Benen var helt döda efter först RPM på måndagen och sedan Plyo på tisdagen.
Men det som inte dödar det härdar =P
 
På tisdagkväll insåg jag efter att ha ätit och duschat att kroppen kanske behövde vila, för det var inte mycket som fungerade, kroppen och hjärnan var trött och jag började fundera för mycket på vem jag var och vad jag höll på med, jag kraschade lit ei mina tankar. Bröt ihop och tårarna rann. Kramade mina katter och höll de nära. Insåg att det bästa nog var attgå och lägga mig så kroppen kunde få återhämta sig. Därför var det ingen idé att träna på onsdagen. Så det blev välförtjänt vila igår. Ibland måste man luyssna på kroppen och alla signaler den sänder att musklerna måste få vila.
 
Efter tre tuffa träningspass tre dagar i rad så är det inte så konstigt att jag kände mig trött och sliten, i musklerna och kroppen. Och då blir hjärnan också lidande och tankar och känslor kommer lätt upp till ytan och svämmar över.
 
Det är nu 3:e veckan med strikt-normal lchf kost, och jag vet ju att det tar ett tag för kroppen att vänja in sig mot fettdrift, och att det bara är att kämpa sig igenom den tuffa tiden. Det blir bättre sen =)
Och jag vet att uthålligheten och kraften och orken kommer förbättras när kroppen lär sig vilken energi den ska använda. Finns ingen risk att jag hoppar av heller, för har man ätit allt mellan fakir lchf till liberal lchf under ett antal år (med viss fusk ibland) så har man det som livsstil och det är den mat man valt att äta och leva sitt liv på =) För det ger så mycket mer än vad det tar!!
 
I tisdags på Plyon kan jag säga att låren brände bra, och att det var tufft, men om man tänker på att jag körde ett RPM-pass dagen innan så är det inte så konstigt att lårmusklerna var trötta =P Och när jag väl kör ett GRIT pass så kör jag järnet, ger max och får ut max av träningspasset. Det är ju inte meningen att man ska orka, eller vilja, göra så mycket efter, så då är det bara köra allt man har. Ta i så man spricker =)
Grejen är ju den också med RPM att man sätter igång förbränningen så att det fortfarande påverkar up till 24h efter träningen, och att jag då körde ett HIIT pass på 30 minuter dagen efter gjorde ju att förbränningen tog ny fart än en gång, och det krävs så mycket av kroppen när den är där uppe på den höga nivån att det inte var så konstigt att tröttheten kom över mig senare på kvällen.
 
För det är ju så att om man inte ger allt man har och tar ut sig maximalt på de träningspass man går på, vad är det då för mening med att träna. Man ska ju vara totalt slut och känna att man verkligen tagit ut sig när man går från passet. Det ska vara jobbigt under tiden, sjukt jobbigt helst, för att man sedan ska känna att "det här gjorde jag bra". Nästan så man inte vill komma tillbaka nästa gång, men ändå så får man sig en sån kick och vet hur mycket det ger att man likväl är där nästa gångoch kör stenhårt. 
För det blir ju aldrig lättare, man tror ju det, men då tar man ju i mer och känner att man kan ta i mer, och så blir det lika pissjobbigt ändå ;-)
 
Denna vecka har jag ändrat en sak i min laddning inför träningspass, och det är att jag skippar Celsiusen, och kör nu på en 400ml drink av BCAA-XX (från MMSports) För att få in amniosyror och vitaminer och mineraler i kroppen. Har ju kört detta efter passen tidigare, men har nu tagit det innan, eller under. Och det funkar bra. Målet är väl att få i sig det antingen 5 min innan passet eller 5-10min efter passet. För att avbryta muskelnedbrytningen och sätta in aminsosyror där de behövs.
 
Sedan äter jag lchf frukost: 1-2 ägg (kokta/stekta), tinade frysta bär med grädde, en kopp espresso, mina vitaminer och kosttillskott: 5000IE D-vitamin, 1 kapsel mjölksyrabakterier (Probi mage), 2st omega-3 kapslar, 1 kapsel "One Beauty" (fitnessguru) för att stärka hår, hud och naglar och det sköljer jag ner med ett glas av apotekets "Immun" brus/C-vitamin brus.
 
Lunch denna vecka: blomkålsmos med grädde och smör, 4st stekta falukorvsbitar, lite broccoli och en hel del bearnaise.
 
Kvällsmålet blir lite varierat beroende på vad jag har lust med, men har denna vecka blivit mest pannkakor gjorda på 2 ägg, 1 dl grädde/naturell fil, 2 msk "One Bake" (fitnessguru), 2 tsk fiberhusk. Tilld et har jag ätit frysta bär som jag tinat, eller mozzarella och smör.
 
Dricker väldigt mycket vatten under dagen, alla dagar för att få i mig vätska inför passen på kvällen, och för att förbereda inför morgondagen. För det man dricker idag är ju även laddning inför imorgon.
 
Så det är mycket planering och ätande. Men jag äter juinte på precis samma tid varje dag (jo frukost och lunch), men kvällsmålet blir ju lite i förhållande till när jag tränar. Tränar jag senare än 17-18 på kvällen, så ser jag till att få i mig lite fett i form av smör, grädde eller kokosolja innan träningen. Men oftast blir kvällsmålet efter träning, men innan dusch =)
 
Resten av denna vecka kör jag BodyPump, och ska satsa på att maxa iaf någon dag. Beror på hur mycket vikter det finns tillgängligt =P
 
En månad med GRIT Plyo coh RPM kommer göra susen för uthållighet och kondition, det kan jag lova!!
 
Rock on
Keep up the good fight
Live long and train hard =)
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0