Backintervaller

Denna lördag började jag med en lång sovmorgon med kattgos. Det är svårt att stiga upp när man har två gosiga katter som vill vara med i sängen på morgonen.
 
därefter blev det uppgång och frukost vid tio-tiden. Idag bölev det en kopp kaffe med två teskedar kokosfett, en tallrik med "egengjord" fruktyoghurt, dvs turkisk yoghurt (norrmejeriers) blandat med lite kvarg och grädde (40%) samt frysta hallon och havtorn. Allt ihopmixat och färdigt ner i skålen att äta, toppade med hasselnötter och mandlar.
 
Vid halv tolv tiden bar det iväg till ortens slalombacke, dvs Hedebacken, för att köra lite intervallträning i backen, uppför. Även kallat backintervaller.
 
Cyklade dit, och eftersom backen ligger i andra änden av stan mot där jag bor så bvar det först en 8km cykeltur dit. Gick även genom skogen de sista 400metrarna med cykeln på en smal stig, uppför. Gick rakt genom blåbärsskogen. Så fick mig en rejäl uuppvärmning och var genomsvettig när jag kom fram, om än lite avsvalkad av de blöta träden i skogen.
 
När jag kom fram så gick jag upp till toppen av backen och tittade ut, insåg att det bästa stället att springa på var i liftspåret. Där det var bäst mark.
 
Bestämde mig för att först springa två stolpar - gå tillbaka en, för att sedan springa två storlpar igen . gå tillbaka en, osv. Totalt skulle det då bli tre långa löpningar. Satte igång tidtagningen när jag började. första två stolparna tog 1min drygt, gick tillbaka till stolpen närmast bakom och vilade (totalt 1,5min), sedan två stolpar igen (~1min) vila och gå tillbaka (1,5min) och sista två stoplarna (1 min). Totalt tog denna första runda mig 6 minuter att genomföra. Och det var tungt.
Sedan gick jag hela vägen ner för backen för att köra lite annorlunda nästa omgång.
Denna omgång sprang jag bara mellan två stolpar, från en till en annan. Då det var fyra stolpar upp så blev det fyra intervaller. Från botten till första stolpen tog det 45 sek, sedan vila i 30sek, sedan till nästa (30sek), vila 25-30 sek, osv. totalt tog detta 4 minuter.
Därefter så hämtade jag cykeln, drog upp den till toppen av backen och drack vatten och vilade i 15 minuter inför min sista omgång, som skulle bli lika som den jag körde senast.
Gick nerför backen när vilotiden börjadelida mot sitt slut, kände redan då att benen var tunga och att det varit jobbigt.
Genomförde en sista omgpng som tog dryga 4 minuter, springa 30-40sek, vila i 25-30 sek. Tog lite kortare vila för att inte hinna återhämta mig så mycket.
 
Det var ett väl utfört pass av backintervaller, som gjorde bra nytta.
Kommer att köra lika uppläggning minst en gång varje vecka så länge vädret tillåter. Det var jobbigt men jag insåg att det är välbehövligt, och riktigt roligt att ta ut sig helt genom att springa uppför.
 
Har varit totalt slut hela dagen sedan dess, klarade av att cykla hem också, men fick sticka in på ICa och köpa en Red bull, sockerfri, på vägen för att inte kollapsa. Och jag ahr hinkat i mig vatten.
 
Det var också perfekt väder för denna sorts aktivitet idag, mulet och växlande molnighet, men inte så varmt eller gassande sol. Bara lite fuktigt.
 
Åt mat och duschade när jag kom hem. Men har varit riktigt eg, trött och slutkörd resterande tid av dagen. Jag körde slut på mig, och backträningen tog musten ur mig. Benen är helt slut. Hela jag är helt slut. Då förstår man att det ger resultat när man är såslutkörd, att det känns hela dagen.
 
Kul!!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0