Om internatskolor och de riksinternat som finns i Sverige

Jag har gått på SSHL, Sigtunaskolan i folkmun, och jag vet att den bild som media målar upp är falsk. Man ska inte tro på allt media skriver, och inte heller vad alla tycker säger. För de har ofta inte gått på någon av dessa skolor. De som säger att det är överklassen och rika personer som går där, som åker en gräddfil, de är inte hela sanningen.
 
Jag välde SSHL för att det var den bästa skolan i kommunen, det var inte gratis för mig som "externelev" (dvs bo hemma och gå på skolan) men jag är supernöjd äver mitt val. Det var innan man fick välja fritt vilken skola man skulle gå på, om det program man ville läsa fanns i hemkommunen.
 
Jag hade nog min bästa tid i livet på SSHL.
 
Och jag förstår hur jobbigt det är för eleverna på Lundsberg, när det är skolans ledning som fallerat.
 
Jag hoppas utredningen om riksinternaten blir opartisk, att de ser hur betydlesfull gymnasietiden är för elevrna och att det finns folk från alla samhällsklasser på skolorna. Att blandningen av elever från olika delar är det som är viktigt.
Sammanhållningen, studiemotivationen, lärare i toppklass.
 
Skulle ju kunna säga att Enskilda gymnasiet eller Viktor Rydberg i Stockholm är mer elitskolor än Lundsberg, SSHL och Grenna skolan. Men eftersom dessa inte är riksinternat så slipper de undan.
 
De som i debattartiklar skriver om riksinternaten har nog aldrig varit elever där (förutom Agnes Hellström, som ger en god inblick i livet på dessa skolor, även om alla har sina egna erfarenheter)
 
I en debattartikel skriver Lena Mellin i Aftonbladet; "Fina skolor för fina människor" Då har hon inte hela sanningen framför sig, och hon har inte besökt de skolor hon pratar om, hon har en bestämd uppfattning om hur det är på dessa ställen, utan att söka fakta. Det är smutskastning på hög nivå, och de inser inte vad dessa skolor gör för elever på gott och ont. http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article17370069.ab Tack vare statsbidrag mm så kan även vi som inte bor på skolan studera där och lära känna folk vi aldrig skulle lärt känna. Sammanhållningen är stor, och jag återvänder gärna dit för att hälsa på. Åk dit och se med egna ögon, prata med folk som bor och går där, inte bara boende i närheten. Andra skolor har alltid varit avundsjuka på dessa skolor, för att de kan ha bra undervisning och för att eleverna har god studiemotivation. Allt är inte svart eller vitt.
 
Det är en ren smutskastning, och jag ställe rmig frågande till de riksdagsledamöter som vill stänga och minska bidraget till dessa skolor... Är det bara avundsjuka???? Ni kan skicka era barn dit å, visst kanske det kostar en summa, men ni får en bra utbildning för era barn. Och de får träffa människor och lära känna människor i olika samhällsklasser. Och alla är bra människor. Det är integrering, lära sig att alla är olika och att många barn är lika sig själva. Att man kan passa in någonstans, även om man är en plugghäst, man kan trivas och må bra, göra det man tycke rom utan att trakasseras.
 
När jag gick på SSHL så var 60% internelever (boende på skolan från hela världen) 40% externelever (boende hemma). Det var en fin blandning och jag skulle utan tvekan låta mina barn gå där (när och om jag får några). Jag har förtroende för skolan.
 
SSHL gjorde mig redo för studier på universitetet, det har jag svårt att tro att många skolor gör idag. Kvaliteten och omtanken om eleverna är helt annorlunda. Döm inte innan ni vet allt.
 
Men det är ju som med allt annat, den som ropar högst syns mest.
 
Jag hoppas Lundsberg startas igen, med ny styrelse och ny rektor. Både för samhället, elever och lärare.
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0