Varför LCHF?

Ja, varför äter jag nu enligt LCHF-principen?
Det är många som undrar och frågar mig det, då "jag redan är så smal" då "men du behöver väl inte gå ner i vikt"
 
Då komme rman återigen in på att man jämförs med andra, att andra är större och väger mer, att det inte är politiskt korrekt att vilja gå ner i vikt när man är "smal"
Och nej, jag vill inte äta godsaker, kaffebröd och godis både för att jag inte kan och inte vill få i mig SOCKER och VETEMJÖL.
Nej, i förhållande till andra och i andras ögon så behöver jag inte gå ner i vikt.
Men som för allt annat så är vi alla olika, vi är unika personer, och jag är inte som alla andra! Jag är jag, och min kropp är enbart min kropp (iaf än så länge)
 
Jag vet vad som är bäst för min kropp, och vad den mår bra av. Och vad den inte mår bra av.
 
Jag har hittat en kost som fungerar för mig, att den sedan stavas LCHF, det är väl bara en liten del av det hela.
 
Visst LCHF är stakt förknippat med viktminskning, på lång elle rkort sikt, kanske mest på kort sikt. Men för många liksom för mig är det en förändrad livsstil, och att aktivt välja att man vill må bättre, få jämnare blodsocker, kunna äta sig mätt utan att tänka för mycket. Kunna äta gott. Det är inget jag bara håller på med en kort tid av mitt liv, utan det är min huvudsakliga kost och livsstil.
 
Man blir friskare om man äter mat som kroppen är gjord för att äta, tänk att kroppen mår bra inifrån och ut, färre sjukdomar och mindre risk för att få hjärt- och kärlsjukdomar. Mindre allergier, mindre risk för högt blodtryck. Lugnare och stabilare mage.
 
Jag äter allra mest hemlagat på egenhändigt inhandlade råvaror, det är godast, billigast och bäst.
 
Mina katter äter liksom jag inget spannmål, och minimal mängd kolhydrater.
 
Varför äter jag nu LCHF, om ni inte redan förstått det =)
Jo, jag mår bättre, min mage mår bättre, jag gör det delvis för att gå ner i vikt, få mer definierade muskler, bli starkare och mer uthållig, bränna fett och testa mig fram till vad som fungerar.
 
Ja, jag vill bränna fett och bygga muskler, jag vill bli stark och uthållig, "se snygg ut naken", vara nöjd med min kropp och min vikt, se fettet runt magen minska och se musklerna där under framträda.
Få en stark kropp som håller länge, få ett starkt hjärta som orkar med.
Tränar man kondition så tränar man sitthjärta (som är kroppens viktigaste muskel)
 
Jag äter mycket protein och fett, är uppe i 2g protein/kg kroppsvikt/ dag, kör på 5-10% kolhydrater i form av mjölksocker, grönsaker, nötter, bär ev lite honung. Bra kolhydrater.
Och jag saknar inte pasta, ris, potatis, spannmål, socker.
 
Det är liksom normalt att ta en bulle till kaffet, att fika osv. Att det trugas och pockas på att man ska ta en bit av tårta eller bulle eller kaka. Frågas "ja, men varför ska inte du ha som är så smal, du kan väl äta allt?" Ja, men så är det ju inte, det handlar inte om det. Att jag inte lägger på mig, jag vill inte få in "giftet " i min kropp!!! Det handlar det om.
 
Jag tränar hårt och jag äter mig mätt, äter frukost och lunch som riktiga mål, sedan bara små mål mat. Och det klarar jag mig på, lägger fokus på att leva bra, få en frisk kropp, en stark kropp, unna mig goda saker ibland.
 
Ja, jag dricker vin ibland (typ 1-2 helger i månaden) och äter kanske en munk el två en gång imånaden när jag får ett riktigt sug efter socker (det sker bara en gång i månaden, första dagen på mensen) och kanske inte heller varje månad.
 
Detta är mitt liv, kom med kommentarer om ni vill, men det här är så jag valt att leva mitt liv. Och jag mår superbra på det!
 
Jag har kommit ner till 64kg nyligen, och det är en bra vikt i mina ögon för min kropp.
Vissa som når sin målvikt känner att de kan unna sig något lite gott, men som jag sagt tidigare det är ju attförstöra allt man byggt upp, man har lärtkroppen att använda fett som bränsle och omvandla fettet till glukos. Äter man då lite kaffebröd eller godis så nollställe rman ju kroppen igen, man mår dåligt och förstör hela systemet.
Man jobbar hårt för att lära om kroppen och så raserar man allt på någon sekund.
 
Vikten är inte allt, och jag kan inte äta allt utan att förändra min kroppssammansättning, mitt utseende. Jag vill inte vara pluffsig längre. Jag vill ha en stark fast kropp som jag är nöjd och glad över, som jag trivs i, att trivas i sig själv, med sig själv.
 
Det är mitt LCHF!!
Och jag ser det som en livsstil och en livslång kost
 
Inte en diet, i svensk bemärkelse.
Jag tar hellre den engelska betydelsen i så fall: (diet (eng) - betyder: föda, kosthållning) =P


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0