Fakirkost och träning

Denna vecka har jag gått över till att äta 0% kolhydrater, bara få i mig näring via naturliga protein och fettkällor, dvs fakirkost.
Anledningen till detta är att jag vill lära kroppen använda fett som bränsle och gå över på ren fettdrift. Protein och fett är energitätare än kolhydrater, och för att få i sig lika mycket energi genom att äta kolhydrater så skulle jag behöva äta 2-3 gånger större portioner än vad jag gör med enbart fett och protein.
 
Detta är också en vecka som jag har tänkt jag ska hålla koll på hur mycket jag äter och vad jag äter. För jag tror mitt energiintag är för stort. Därför kommer jag att använda denna blogg som en mat och träningsdagbok denna vecka!
 
Jag tror att man orkar mer på fettdrift och blir uthålligare och starkare än man kan bli på kolhydrater.
 
Det finns en uppfattning om att människan och speciellt kvinnor måste få i sig mer kolhydrater än män, men var den uppfattningen kommer ifårn det vet jag inte. Vi är ju också mer benägna att bilda fett på "fel" ställen, så jag kommer skita i detta påstående.
 
Mitt mål med denna vecka är alltså att lära kroppen änvända det energirika fettet som bränsle, öka min fettförbränning, bibehålla och öka min muskelprocent, få en mer slimmad och starkare kropp och hålla koll på hur mycket jag äter varje dag! Samt att notera min träningsdos!
 
De tillskott jag kommer ta denna vecka, då jag inte får i mig dom genom grönsaker är: magnesium (för att motverka kramp), zink (för motverka dålig andedräkt), c-vitamin och d-vitamin (för immunförsvarets funktion) samt omega-3 (i form av eye-q). Samt för att bibehålla och bygga upp musklerna även EAA-XX (essentiella aminosyror i pulverform som blandas i vatten, som intas max en halvtimme efter träning) samt en tablett ProComp för att hålla mina hormoner i schack.
 
Kommer dricka mycket vatten, och 1-2 koppar kaffe/te om dagen.
 
Så, måndagens tränings och matrapport, so far:
Frukost:
En kopp bryggt kaffe med 1,5tsk kokosfett + 1,5 tsk smör.
Ett ägg
4 skivor bacon
 
Lunch:
Två små biffar av nötkött
1 kycklingklubba
2 matskedar aioli
5dl kolsyrat vatten
1 kopp kaffe med 10g bregott
 
Utöver det blir min träning idag:
Cykel 2x15km
BodyPump 60 min
 
Efter-träning-mat:
400ml EAA-XX
1 ägg
(ev något mer)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0