Vad man får för att man bryr sig om sina medmänniskor...

LCHF, periodisk fasta, 5:2, diet - alla väldigt laddade ord och något gemene man förknippar med viktnedgång!
 
För oss insatta och intresserade av kost och hur man äter för att må bra, så är dessa upptäckter rena undret, och något man gärna villdela med sig av till sina medmänniskor, för att man vill att de också ska må bra!
 
Men jag har nästan slutat prata om det på jobbet, för jag pratar för döva öron.
 
Många är fast i "fettskräcken" och tror inte på det jag säger om att spannmål och socker är de stora bovarna i dramat.
 
Det jag försöker förmedla är att människan mår bättre och får en längre levnadsbana, minskar risken för att drabbas av välfärdssjukdomarna (diabetes, cancer, högt kolesterolvärde och högt blodtryck) om man drar ned på speciellt socker och vetemjöl. Att alzeimers och epilepsi förbättras om hjärnan får fett istället för kolhydrater!
 
Att jag ibland agerar kostrådgivare och säger att dietister idag inte ger rätt råd, utan att man bör dra ner på smörgåsar och kolhydrater. Att jag som biokemist har bättre koll på hur kroppens processer fungerar och hur allt hänger samman än många allmänläkare och dietister!
 
Jag vet vad kroppen behöver och hur kroppen fungerar, hur energiprocesserna fungerar och hör samman. 
Ibland känns det som man vet mer än de läkare som man träffar, men bara för att man har en civiliningenjörsutbildning i Kemisk Biologi, och inte en doktorsexamen och är läkare då är inte den kunskap om kroppen som system tillämpbar eller relevant! NEJ, jag har ju bara gått en utbildning som i mångt och mycket förbereder en för att jobba med att utveckla läkemedel, så jag kan ju ingenting som läkarna kan?!?!?
 
Man kan äta sig frisk på riktig mat, och man kan stoppa spridningen av cancer om man drar ned på alla sorters kolhydrater. Igår kom jag på en bra "slogan": Socker är kolhydrater och kolhydrater är socker! Och det är ju bara sanningen.
 
Umgås man med mig så kanske man får en lektion och föredrag i min syn på mat och hur jag tycker alla borde äta för att vara friska och må bra!
Maximera träningseffekten och kanske till och med öka i vikt med LCHF istället för att minska ;)
Att gå på fettdrift tror jag är det allra bästa för kroppen. När man väl lärt kroppen att använda fettet som energidepå och ta energi från fettet så kan man orka mer och längre än om man skull e gå på kolhydratdrift :)
 
Mina inspirationskällor kring detta, och som alla borde läsa och lära sig av är först och främst en jämlike som kommit mycket längre än mig, hon heter Martina Johansson - och driver bloggen: http://www.highfatfitness.net/
 
Sedan är såklart Ann Fernholm med "ett sötare blod" och "kostdoktorn" - Andreas Eenfeldt oerhört inspirerande, samt Jonas Bergqvist. (http://www.jonasbergqvist.se/ , http://www.kostdoktorn.se/ , http://ettsotareblod.se/ )
 
Tycker även att LCHF magasinet är allmänbildande och en tidning både för oinvigda och för invigda fettsugna :P
 
Jag är självklart intresserad av detta område och all den forskning som visar på att lågkolhydratkost är bra för människan, jag gillar att grotta ner mig och ta del av nya studier, se nya samband och försöker sprida informationen till oinvigda. 
 
Det kanske kan tyckas sektliknande om jag säger att jag vill dela med mig av min kunskap och berätta varför jag tror det är det rätta och riktiga sättet för oss att leva, att tänka på lchf långsiktigt, som en livsstil som går att kombinera med hård träning och ett sunt leverne!
Att ni kanske inte kommer tro på det jag säger eller gilla att höra det, för att man "ska ju få "unna sig"" lite ibland.
Ja men då måste man inse att man förstör den fettdrift man slagit in på, och att en bulle eller en kaka kan förstöra allt man byggt upp på bara en sekund.
 
Jag vill maximera förbränningemn, orka längre, må bättre, bli piggare och öka min muskelvikt med lchf.
Nästa vecka kör jag ett nytt försök med fakirkost - dvs utesluta alla kolhydrater och mjölkprodukter!! (se e-boken , allt om fakir för info: http://www.highfatfitness.net/e-bocker/)
 
Så, det var mina tankar på väg till jobbet denna morgon, en 40min cykeltur i gryningen!! Alltid härligt denna tid på året, hösten :)
 
Ha det gott!
Må gott!
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0